tiistai 1. syyskuuta 2015

Throwback: Portsmouth & Isle of Wight

Luonnoksista löytyy vielä jonkin verran au pair -aikojen reissupostauksia, jotka ajattelin vihdoin yrittää saada pois kuleksimasta. Tällä viikolla blogissa vietetään siis throwback-viikkoa, ja ensimmäisenä palataan hetkeksi viime toukokuun alkuun. Tuolloin kävin bank holiday -maanantaina Portsmouthissa ja Isle of Wightilla. Molemmat oli mulle jo ennestään tuttuja, mutta sen verran mieleen, että lähdin oitis toista kertaa, kun törmäsin kivan kuuloiseen päiväreissuun budjettihintaan.
Päivä käynnistyi eteläisessä satamakaupungissa, Portsmouthissa, jossa saatiin lyhyt esittelykierros historiallisesta telakasta. Siellä olinkin ehtinyt kierrellä jo parit museot ja laivat edeltävänä kesänä host-perheen kanssa. Niinpä keskityin pariksi tunniksi muihin paikkoihin, joihin olin viime kerralla tykästynyt. Oli hauskaa verestää muistoja, ja huomata muistavansa, mistä löytyi laiturille vievä oikotie.
Portsmouthista jatkettiin lautalla Isle of Wightille, joka sattui muuten olemaan mun ihka ensimmäinen päiväreissukohde au pairina! Viime kerralla pysyteltiin enemmän rannikon tuntumassa, mutta nyt pääsin tutustumaan paremmin myös viehättävän saaren sisäosiin.
Pysähdyttiin Godshill-nimisessä pikkukylässä, joka oli hyvin tyypillinen englantilainen pikkukylä. Olkikattoiset mökit, teehuoneet ja kukkulalla kohoava kirkko tekivät paikasta kuvankauniin, ja oikeastaan mistä suunnasta tahansa olisi voinut räpsäistä kuvan postikorttiin. Godshillista löytyi myös uskomattoman hieno pienoismallikylä, joka ansaitsee oman postauksensa.
Godshillista ajeltiin Isle of Wight Pearliin, joka oli helmiin erikoistunut liike/työpaja/informaatiokeskus. Ei välttämättä omimpia kiinnostuksenkohteitani, mutta siitä huolimatta seurasin mielenkiinnolla, miten helminauhat oikein syntyvät. Opin myös erottamaan aidot helmet feikeistä, ihan vain tällainen pikku nice to know mun tulevalle puolisolle.
Ehdittiin pysähtymään myös Isle of Wightin ikonisella maamerkillä, The Needles. Mulla olisi ollut mahdollisuus ihastella kyseisiä kiviä jo ensimmäisellä kerrallani saarella, mutta silloin Tennyson Down -kukkulan merenpuoleisen reunan kalkkikivimuodostelmat tuntui jo ihan tarpeeksi vaikuttavilta. Aurinkoisesta aamusta huolimatta sää oli tässä vaiheessa muuttunut sadetta enteileväksi, mutta tumma taivas toi kuviin sopivasti dramatiikkaa.
Tässä kuvassa tiivistyy mun selfie-taidot, kun blokkaan päälläni koko nähtävyyden.
Siellä ne on pikkuruisina neulankärkinä horisontissa!

Illan viimeinen pysäkki oli Yarmouthissa, joka on vanhimpia Isle of Wightille keskittyneitä asutuksia. Historiallinen satamakaupunki on myös Iso-Britannian pienimpiä kaupunkeja alle 800 asukkaallaan. Illalla paikka olikin varsin unelias, ja keskustan ehdin puolessa tunnissa kiertää läpi useamman kerran.
Yarmouthista palattiin lautalla mantereelle, ja takaisin Oxfordiin matkattiin New Forestin  kansallispuiston läpi. Ajankuluksi sain bongailla pusikoista villiponeja, eli ei ollenkaan hullumpi lopetus päivälle.