torstai 3. elokuuta 2017

Summer bucket list 2017

Mun kesäloma loppuu kolmen päivän päästä ja oon siitä oikeastaan vaan helpottunut. Viimeiset reilut kaksi kuukautta on menneet ihan vaan lomaillessa, koska en tänäkään vuonna jaksanut panostaa kesätöiden hakuun ja etukäteen suunnitellut kesäopinnotkin jäi suorittamatta. Aluksi tää tuntui ihan hyvältä ratkaisulta, koska kevät oli ollut aika rankka, ei niinkään opiskelujen suhteen vaan kaiken muun. Ensimmäiset viikot kuluikin mukavasti matkustellessa ja ihan vaan ollessa, mutta aika pian sitä alkoi taas kaivata sitä ihanaa kamalaa arkea.

Oon viime vuosien aikana saanut todeta olevani sellainen ihminen, joka vaatii elämäänsä ulkopuolelta säädellyt rutiinit säilyttääkseen mielenterveytensä. Ei sillä, etteikö mulla olisi koko kesän ollut suurin piirtein samat uni- ja ruokailurytmit kuin arkenakin, mutta kyllä mä näköjään tarvitsen aina jotain velvollisuuksia, että pystyn oikeasti nauttimaan jouten olosta. Vaan mitäpä mä tässä valitan, kun oisin kerrankin voinut yrittää saada kesätöitä tai tehdä sen yhden kesäkurssin, joka mun piti alun perin tehdä, mutta 10 sivun essee osoittautui lopulta liian luotaantyöntäväksi... No, joka tapauksessa ootan nyt innolla pääseväni taas kiinni opiskelijan arkeen eli on tää loma kaiketi tehnyt tehtävänsä.

Koska kesän aikana ei tullut juuri kirjoiteltua, ajattelin tiivistää sen näin jälkikäteen käymällä läpi alkukesällä perinteisesti laatimani bucket listin. 

1. Tee kesäreissu. 
Tää toteutuikin jo heti alkukesästä, kun pääsin käymään Skotlannissa. Muuten tuli kesän aikana ravattua muutaman kerran lähinnä Kuopion ja Joensuun väliä.

2. Kokeile viittä uutta jäätelömakua. 
Tää toteutui myös suunnilleen kesäkuun ekan viikon aikana, mutta jatkoin kokeilujani tarpeettomasti koko loppukesän... Suosikiksi näistä mulle aiemmin tuntemattomista jäätelöistä valikoitui kaverin suosittelema Aino Vadelmasuklaa.

3. Käy Osuuskaupparockissa. 
Tähän joensuulaiseen kesätapahtumaan kaveriporukalla osallistumisesta on vissiin pikku hiljaa muodostumassa perinne, joka on tosin mulla jäänyt kahtena viime vuonna väliin. Tuntuu, että tää on vuosi vuodelta kasvanut, ja tänä vuonna joukossa olikin oikeasti näkemisenarvoisia esiintyjiä, joista päällimmäisenä jäi mieleen kukas muukaan kuin Ana Tude. 

4. Hankkiudu vanhoista vaatteista eroon kirpputorilla. 
Tää onkin sitten jo varsinainen kesäperinne, joka toteutettiin nytkin äidin kanssa mun Joensuussa vieraillessa, koska siellä oleva Valintakirppis nyt vaan on paras. Tienasin omilla lumpuillani kivat 130 euroa, jotka olikin tän kesän ainoat tienestit.

5. Mökkeile. 
Pakkohan se on edes kerran kesässä. Tän kesän mökkireissulla mulla olikin oikein luksusoltavat, kun porukat oli saaneet valmiiksi aittatyylisen pikku mökin meidän varsinaisen kesämökin kaveriksi. Mä pääsin nyt valtaamaan sen, ja oli aika tunnelmallista katsella tulen rätinää takassa illan hämärtyessä. Toinen iltojen ilo oli tontille aina kahdeksan jälkeen eksynyt siili, joka nimettiin Sipeksi.

6. Etsi 900 geokätköä. 
Ei näy vieläkään loppua tälle hulluudelle... Kesän alussa mulla oli plakkarissa reilut seitsemänsataa löytöä, joten jonkun verran sai puskissa rymytä ennen kuin päästiin tavoitteeseen, mutta päästiinpä kuitenkin! Eikä tarttunut edes yhden yhtä punkkia matkaan reissuilta.

7. Kasvata kynnet. 
Mun pahin tapa on ehdottomasti kynsien repiminen, jota oon harrastanut niin kauan kuin muistan. Mulla on ehkä kaksi kertaa elämässäni ollut normaalin pituiset kynnet, jotka oon kuitenkin aina tuhonnut jonkun ajan päästä stressaavan jakson takia tai muuten vaan. Mutta nyt mulla on taas kynnet! Oon kuitenkin ollut sen verran armelias itselleni, että saan hallitusti repiä toisen peukalon kynttä. Josko nuo loput sitten tällä kertaa säästyisi.

8. Vietä yksi someton päivä. 
En tiedä miksi edes listasin tän, kun tiesin jo sitä kirjoittaessani, etten lähtisi edes yrittämään...

9. Suorita yksi kurssi avoimessa. 
No tänhän mä tosiaan kuoppasin. Ei vaan jotenkin ollut yhtään motivaatiota varsinkaan sen jälkeen, kun  pääsykokeitten tulokset tuli ja sain tietää jääneeni taas varasijalle proviisoriksi. Mut ehkä tää oli lopulta ihan hyvä juttu, koska nyt musta tuntuu et oon ehtinyt toipua pettymyksestäni, ja valmis käymään syksyn kurssien kimppuun.

10. Lue 10 kirjaa. 
Siinä missä feilasin kaksi edellista kohtaa, niin tän osalta saan kyllä nostaa itselleni hattua. Kesän aikana luettujen kirjojen saldo oli nimittäin lopulta huikeat 27. Mulla on usean vuoden ajan ollut kipinä lukemiseen kadoksissa, mutta tänä kesänä se roihahti ihan kunnolla. Toivottavasti pysyisi edes jatkuvalla hiilloksella jatkossakin.

8/10, ihan okei suoritus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti